Fortsätt till huvudinnehåll

I skogen 2

Vitaliserad av allt grönt i tisdagens arboretum  - kulturens vetenskapliga skyltar hade ramlat, men naturen var ju oberörd - kände jag på onsdagen att jag vill se östra arboretum. Trodde att västra kallas "Unilever" (storföretaget inom bl.a. te- och mjölkproduktion) och östra efter platsnamnet "Chagaik" men båda "sponsras" ltydligen av företaget, av skylten att döma. Min egen nomenklatur blir nu: västra arboretum, 3 km väster om Kericho, vid C23 (inte C22 som Google maps anger); östra arboretum, 8 km öster om Kericho, söder om B1 (Chagaik). Frågade Nicholas, vår chaufför som är kerichobo, vad "Chagaik" betyder på kipsigis, men han var inte säker. Ska konsultera äldste.

Östra är i fint skick, urgamla träd, hälften av skyltarna på benen, och bara lite skräp. Där fanns tre parkarbetare som jag gav en minilektion i miljövård, de försäkrade att det kommer en annan grupp följande dag som städar.
Eukalyptus ... av någon varietet ... Australien
Nicholas hade bestämt sig för att skaffa banan- och bambuskott till sin gård (där han också odlar lite te) från Chagaik. Parkarbetarna instruerade. Det gick på kipsigis så jag kan inte förmedla några tips till Trädgårdsrutan. Nicholas fick med sig fingertjockt bambu med skott vid "leden", och 2-3 dm höga banan"plantor".
Banan..."planta"?

Gammal och späd bambu
Papyrus ? i vattnet



Kommentarer

  1. Joodå, men nätet på hotellet är mycket tålamodsprövande. Det kommer en bild nu och då. I morgon bitti flyger vi Kisumu-Nairobi. Kanske bättre nät.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dag tre

 Om möjligt en ännu finare dag — hur vacker kan en österbottnisk sommar bli! 

Slåtterarbete

 Första höskörden kommer kanske närmare Midsommar — det här är ändå hobbyarbete. 

I skogen 1

I arboretum Arbor , arboris "träd", är visst ett exempelord i latin för 3 deklinationen, och arborétum lär betyda träddunge. Idag ska arborétum betyda en "trädplantering för vetenskapliga, pedagogiska eller estetiska behov". Kericho håller sig med två arboréta : Unilever arboretum 3 km väster om stan, där vägen till Sotik C23 grenar söderut från B1, och Chagaik arboretum 8 km öster om stan, alldeles söder om B1. Idag tog jag mod till mig och bestämde att jag går hela tre kilometer från hotellet till det närmare arboretum. Satte iväg kl 8 då solen redan stigit 1 1/2 timme (upp i öster, rakt över huvudet, ner i väster). Det var lång nerförsbacke och en rejäl remsa utanför körbanan på B1 som ändå är en huvudled från Mombasa över Nairobi genom Nyanza och vidare till Uganda och ända till Zaire: tankbilar, långtradare och persontrafik för många miljoner mänskor. Det tog 30 minuter precis som Google maps säger. Arboretum är inhängnat med taggtråd och jag gick